Vállalati kontroller – barát vagy ellenség?

A középkorban és az ókorban a rossz hír hozóját sokszor lefejezték. Nem mintha szerencsétlen bármiről is tehetett volna, ám az embert közvetlenül érintő negatív eseményekért már akkor is egyszerűbb volt mást okolni. Őszinte hírvivőként nem egyszerű a vállalati kontrollerek élete sem, ám ha a cégvezető szembe tud nézni a tényekkel, akkor nagyon hamar rájön, hogy a kontroller személyében óriási segítséget kapott. Elsőre mindez túlzásnak hangozhat, de lássuk, miért nem az mégsem.

Első körben le kell szögezzük, hogy a kontroller munkája révén olyan értékteremtés, profit növekedés érhető el, mely a tevékenysége nélkül valószínűleg nem következne be. De lássuk, mit is tesz ő ezért a növekedésért:

Elemzés és szembesítés

A begyűjtött adatokat és folyamatokat kielemzi, összeveti az eredeti tervekkel, kockázatot kalkulál az előzmények és a piaci viszonyok ismeretében. Ennek eredményeként meg tudja mondani, hogy áll a cég jelenleg az előzetes tervekhez képes. A mondanivalója nem biztos, hogy pozitív tartalommal bír, ugyanakkor a hibák, hiányosságok feltárása elengedhetetlen ahhoz, hogy a cégvezetés tisztában legyen a javítandó területekkel. Képzeljük el azt a helyzetet, amikor pl. egy kosármeccsen nincs kijelző és nincs pontszámláló sem, ami az eredményt mérné és láthatóvá tenné. Honnan tudnák a játékosok és az edzők, hogy mi a pillanatnyi állás, hogy hol tartanak a meccs lefújásához képest? Így csak érzésből játszanak, valódi motiváció nélkül, ami sem a profi sportban, sem az üzleti életben nem megengedhető. A kontroller is olykor időt kér, a kijelzőn/kimutatásokban lévő állást elemezve ismerteti a követendő taktikát a felekkel/vezetőséggel és folyik tovább a mérkőzés győzelemre hajtva.

Kosármeccses szemléltetés után jöjjön egy konkrét, valós példa: egy vállalatnál az első adatok begyűjtése után kiderült, hogy az addig nem igazán figyelt munkahatékonyság annyira alacsony volt, hogy évente mintegy 30 millió Ft-tal (!) több munkabért fizetett ki a vállalkozás, mint kellett volna. Mellesleg ez a „talált” pénz a célként kitűzött eredmény-javulás sokszorosa volt. Tehát nem gond, ha alacsony a vállalat hatékonysága, mert az azt jelenti, hogy sok tartalék van a rendszerben és azt – ha a vezetőség lép – osztalékként kivehető eredményre lehet váltani. Gond akkor van, ha szembe sem merünk nézni mindezzel…

Adatok begyűjtése

Minden adatot beszerez/bekér, minden folyamatot áttekint annak érdekében, hogy tisztán lássa a cég helyzetét. Elmondja, melyek azok a számok, amikre neki a pontos munkához szüksége van. Munkáját nagyban megkönnyíti, ha a cég nem Excel táblázatokban vezeti az életét, hanem egy rá szabott integrált vállalatirányítási rendszerben. Utóbbi egyébként a vállalat minden egyes munkatársa és a vezetőség számára is hatalmas segítség.

Döntéstámogatás

A vállalati kontroller nem csak azt mondja el, mi az, ami jelenleg nem működik optimálisan, hanem azt is, hogyan lehet azt javítani. Javaslataival folyamatosan abban segíti a cég vezetését, hogy az általuk meghozott döntések révén elérjék a kitűzött üzleti tervüket és minél nagyobb adózás előtti eredményre tegyenek szert.

A kontroller a cég egyik leghasznosabb erőforrása. Nem luxus, hanem kitűnő befektetés olyan szakembert foglalkoztatni, aki azért kapja a fizetését, hogy mérhető eredményeket hozzon a vállalat számára. Az okos cégvezetők nemcsak igénybe veszik kontroller segítségét, de követik is az általuk mutatott utat.

Ha Téged is sikerült felcsigáznunk, lépj a tettek mezejére, és vedd fel velünk a kapcsolatot!

Önnek is segíthetünk?

Telefonszáma megadásával kérjen visszahívást, tegye fel kérdéseit és Önnek is segíteni fogunk egy átláthatóbb, eredményesebb céget vezetni.