A szó nagyon találó, remekül szemlélteti a vállalati gyakorlatban betöltött szerepét, ugyanis a műszerfal jelentősen segíti a komplexen működő – akár közepes, akár nagyobb – vállalatok átláthatóságát. Olyan, kontrolling által készített mutatókat, számokat tartalmaz, melyeket figyelni, és meghatározott időszakonként (jellemzően havonta, de van, amit hetente vagy kéthetente) frissíteni kell. A legújabb eredményeket a kontroller és a cégvezető/döntéshozó átbeszélik és következtetéseket vonnak le. A műszerfal segítségével meg tudják állapítani, hogy az eredeti célhoz képest jó helyen vannak-e, ide szerettek volna-e eljutni, illetve nem tértek-e le a hosszabb távú cél eléréséhez szükséges pályáról. Sok esetben van eltérés, ám ez nem feltétlenül a cégvezetés hibájából fakad, ezt bármilyen más, külső tényező is okozhatja.
Egy műszerfal jellegű kimutatás bevezetésének alapvető feltétele, hogy tudnunk kell, melyek azok a mutatók, amiket érdemes és szükséges figyelni. Ez nagyon sokféle lehet. A legfontosabb adatok egyáltalán nemcsak a könyvelésből, a pénzügyi számokból jöhetnek, az esetek nagy részében szükség van naturáliákra, pl. volumenekre, egységárakra, kedvezményekre, munkaidőkre stb. Az alkalmazott mutatók nagyban függnek a cég tevékenységétől is, de jellegüket főként a vállalkozás célkitűzései határozzák meg. Egy termelési vállalatnál például nagyon figyelnek a termelés során leeső anyag mennyiségére, illetve arra is, hogy ebből mennyit tudnak a gyártásban újra felhasználni. Az ezeket meghatározó rátákból következtetni lehet a gyártási folyamat stabilitására, nyereségességére, és hogy van-e benne olyan probléma, ami mindenféle javítást „túlél”. A kereskedelemben inkább a különböző értékesítési csatornákon érvényesíthető átlagárakat, illetve százalékos kedvezményeket érdemes termékenként, termékcsoportonként figyelni.
Mindez csupán néhány példa. A műszerfal lényege, hogy a döntéshozó számára világos képet adjon arról, hogy a cég a stratégia- vagy a hosszú távú tervekben meghatározott cél felé halad-e vagy sem. Ha nem, akkor a kontroller tanácsait megfontolva érdemes beavatkozni. Nagyon fontos, hogy a műszerfal rendszeresen (naturáliák, értékesítési mennyiségek esetén akár hetente, a hóvégi pénzügyi zárást követően pedig az összes adat) frissítve legyen, és a prezentáció során a friss adatok tudjanak megjelenni ezen a bizonyos dashboard-on. Ezek kiértékelésével minden terület felelőse el tudja mondani a számok alakulásának okát.
A műszerfalon feltüntetett számot a saját terveinkhez szoktuk viszonyítani, az ettől való elérés oka akár egy rosszul sikerült tervezés is lehet. Ezt felismerve nemcsak az adatokat, de a lezárt pénzügyi adatok ismeretében a tervet is érdemes javítani. A dashboard nyereséges alkalmazásához elengedhetetlen a rendszeres pénzügyi zárás, hiszen csakis így kaphatunk valós adatokat, és csak így készíthetünk reális terveket. Azonban a lényeg, hogy csak így lehet időben beavatkozni a kedvezőtlen folyamatokba.
Összefoglalva: A cég havi terv- és tényszámait ismerve a műszerfal segítségével készült elemzés megmutatja a kettő közti eltéréseket és fényt derít azok okára is. Felhívhatja a figyelmünket arra, hogy jobban tervezünk, vagy jobban figyelünk, hogy mennyit termelünk, értékesítünk, netán arra, hogy milyen promóciókat csinálunk, esetleg mire kell többet/kevesebbet költeni.
Ha Te is kíváncsi vagy, hogy nézne ki vállalkozásod műszerfala és miként segítené céged profitabilitását, keresd munkatársaikat egy konzultációért!