Nemcsak az autókban, a cégeknél is hasznos a műszerfal

A hozzánk forduló vállalkozások között egyre gyakrabban merül fel konkrét igényként az ún. dashboard alkalmazása. De mi is ez valójában, és milyen gyakorlati haszon rejlik a magyarul műszerfalat jelentő kifejezés mögött? Lássuk.

A szó nagyon találó, remekül szemlélteti a vállalati gyakorlatban betöltött szerepét, ugyanis a műszerfal jelentősen segíti a komplexen működő – akár közepes, akár nagyobb – vállalatok átláthatóságát. Olyan, kontrolling által készített mutatókat, számokat tartalmaz, melyeket figyelni, és meghatározott időszakonként (jellemzően havonta, de van, amit hetente vagy kéthetente) frissíteni kell. A legújabb eredményeket a kontroller és a cégvezető/döntéshozó átbeszélik és következtetéseket vonnak le. A műszerfal segítségével meg tudják állapítani, hogy az eredeti célhoz képest jó helyen vannak-e, ide szerettek volna-e eljutni, illetve nem tértek-e le a hosszabb távú cél eléréséhez szükséges pályáról. Sok esetben van eltérés, ám ez nem feltétlenül a cégvezetés hibájából fakad, ezt bármilyen más, külső tényező is okozhatja.

Egy műszerfal jellegű kimutatás bevezetésének alapvető feltétele, hogy tudnunk kell, melyek azok a mutatók, amiket érdemes és szükséges figyelni. Ez nagyon sokféle lehet. A legfontosabb adatok egyáltalán nemcsak a könyvelésből, a pénzügyi számokból jöhetnek, az esetek nagy részében szükség van naturáliákra, pl. volumenekre, egységárakra, kedvezményekre, munkaidőkre stb. Az alkalmazott mutatók nagyban függnek a cég tevékenységétől is, de jellegüket főként a vállalkozás célkitűzései határozzák meg. Egy termelési vállalatnál például nagyon figyelnek a termelés során leeső anyag mennyiségére, illetve arra is, hogy ebből mennyit tudnak a gyártásban újra felhasználni. Az ezeket meghatározó rátákból következtetni lehet a gyártási folyamat stabilitására, nyereségességére, és hogy van-e benne olyan probléma, ami mindenféle javítást „túlél”.  A kereskedelemben inkább a különböző értékesítési csatornákon érvényesíthető átlagárakat, illetve százalékos kedvezményeket érdemes termékenként, termékcsoportonként figyelni.

Mindez csupán néhány példa. A műszerfal lényege, hogy a döntéshozó számára világos képet adjon arról, hogy a cég a stratégia- vagy a hosszú távú tervekben meghatározott cél felé halad-e vagy sem. Ha nem, akkor a kontroller tanácsait megfontolva érdemes beavatkozni. Nagyon fontos, hogy a műszerfal rendszeresen (naturáliák, értékesítési mennyiségek esetén akár hetente, a hóvégi pénzügyi zárást követően pedig az összes adat) frissítve legyen, és a prezentáció során a friss adatok tudjanak megjelenni ezen a bizonyos dashboard-on.  Ezek kiértékelésével minden terület felelőse el tudja mondani a számok alakulásának okát.

A műszerfalon feltüntetett számot a saját terveinkhez szoktuk viszonyítani, az ettől való elérés oka akár egy rosszul sikerült tervezés is lehet. Ezt felismerve nemcsak az adatokat, de a lezárt pénzügyi adatok ismeretében a tervet is érdemes javítani. A dashboard nyereséges alkalmazásához elengedhetetlen a rendszeres pénzügyi zárás, hiszen csakis így kaphatunk valós adatokat, és csak így készíthetünk reális terveket. Azonban a lényeg, hogy csak így lehet időben beavatkozni a kedvezőtlen folyamatokba.

Összefoglalva: A cég havi terv- és tényszámait ismerve a műszerfal segítségével készült elemzés megmutatja a kettő közti eltéréseket és fényt derít azok okára is. Felhívhatja a figyelmünket arra, hogy jobban tervezünk, vagy jobban figyelünk, hogy mennyit termelünk, értékesítünk, netán arra, hogy milyen promóciókat csinálunk, esetleg mire kell többet/kevesebbet költeni.

Ha Te is kíváncsi vagy, hogy nézne ki vállalkozásod műszerfala és miként segítené céged profitabilitását, keresd munkatársaikat egy konzultációért!

Önnek is segíthetünk?

Telefonszáma megadásával kérjen visszahívást, tegye fel kérdéseit és Önnek is segíteni fogunk egy átláthatóbb, eredményesebb céget vezetni.