A vállalat kézbentartásának kulcsa az átfogó stratégiai iránymutatás, mely olyan területeken nyújthat segédkezet, mint példaképpen a pénzügy, marketing, menedzsment, vállalatfejlesztés, emberi erőforrások – mindez elengedhetetlen a sikeres végrehajtás érdekében.
A stratégiai tervezés lényege abban áll, hogy a vállalat egészére koncentrál. A stratégiai tervezés nem szorítkozik a részleges tervezési folyamatokra, hanem átfogja azokat – így nem termeléstervezés, nem munkaerő vagy technológiai, sőt nem is marketingtervezés.
Ez egy olyan folyamat, amelynek fő célja egy megalapozott vállalati stratégiai terv előállítása, valamint a cég hosszú távú teljesítményének befolyásolása.
A stratégia megléte lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy megtervezzék magukat, a megfelelő tervekre összpontosítsanak, mely által megvalósíthatóvá válik a termelékenység és a profit. A stratégia által a vállalatok világosan meg tudják határozni azt, hogy kik ők, mit képviselnek, milyen tevékenységeket hajtanak végre és mi szükséges ahhoz, hogy gyümölcsözőek legyenek.
Mindemellett a vezetőknek és az alkalmazottaknak egyaránt segít megérteni a cég sarkalatos képességeit, ugyanakkor nem fedi el, sőt: beazonosítja a vállalat gyenge pontjait, majd ezen identifikáció révén lehetőség nyílik a gyengeségek kezelésére és a kockázatok csökkentésére.