Mely termékek hozzák a hasznot?

Eszedbe jutott már, hogy melyik termékeden mennyi nyereséget termelsz ? Esetleg van olyan terméked is, ami veszteséges ? Ha nem rendelkezel ezzel az infóval, még az is előfordulhat, hogy örvendezel a növekvő eladásaid felett, csakhogy az pont nem nyereséget hoz, hanem egyenesen veszteséget okoz.

Egy élő példa

Nemrég beszéltem egy néhány millárd Forint éves forgalmú középvállalat vezetőjével, aki nem tudta, hogy a termékei közül melyiken mennyi nyeresége van. Azt viszont megemlítette, hogy valahányszor az egyik termékükből többet gyártanak, az eredmény abban a hónapban garantáltan rosszabb lesz.
Ráadásul az ő esetükben ez azért is érzékeny történet, mert leányvállalat lévén az anyagok jó részét a külföldi anyavállalattól szerzik be. Ha tehát veszteséges egy termékük, akkor az anyavállalattól valószínűleg túl magas áron veszik az anyagot a piaci viszonyokhoz képest. Így ebből még transzferár-bonyodalmak is adódhatnak a NAV-val.

A változó költségek és a termékárazás

Ha terméket vagy szolgáltatást adsz el, akkor azok előállításához értelemszerűen Te is vásárolsz termékeket és szolgáltatásokat. Egyértelmű, hogy a termékeiden magasabb áron akarsz túladni, mint amennyi a Te saját beszerzési költségeid voltak. De miután az eladás valószínűleg nem fog menni emberi munka nélkül, a beszerzési és az eladási árak különbségének nyilván ezeket a bérköltségeket is fedeznie kell.
A valós életben a nagyvállalatoknál is előfordul, hogy néhány termék eladása veszteséges. Viszont a nagyok azt is tudják, hogy létfontosságú információ annak ismerete, hogy egy terméken mekkora nyereség vagy veszteség keletkezik. Sőt, ezt rendszeresen újra is kalkulálják, nehogy észrevétlenül ”vakrepülésbe” kerüljenek.
Most figyelj, mert ez a lényeg: önmagában nem maga a veszteséges termék létezése a probléma. Akkor van gond, ha nem vagy birtokában annak az információnak, hogy pontosan mely terméked és mennyire veszteséges.
Ha ugyanis rendelkezel ezzel az információval, onnantól már a Te döntésed, hogy mikor mennyit adsz el a veszteséges termékedből. Ami egyébként lehet teljesen logikus döntés is, mert például az a vevőid felé eddig kitűnő csalinak bizonyult. Miért is ne ? A probléma tehát, mint annyiszor, itt is a vezetői pénzügyi információk hiánya.
Ne feledd, ha nem tudod, mi van a pénzügyeiddel, bárhol kilyukadhatsz, vakrepülésben vagy.

Ha tehát úgy látod, hogy valamely terméked vagy szolgáltatásod eladása nő, de fura módon a nyereséged épp csökken, az arra is utalhat, hogy a terméked veszteséges. Ez esetben azt javaslom, sietve nézd át alaposan a pénzügyi számaidat a controllereddel, hogy kijöjj a veszélyes vakrepülésből.
A fenti élő példában szereplő ügyvezető rájött, hogy számára a termék-jövedelmezőség elengedhetetlen információ. Ezért egy egyszerű Excel-alapú megoldást vezetett be néhány hét alatt, amivel az évek óta tartó problémája néhány hét alatt meg is szűnt.