A külföldi piacon a bennfentesek körében igazán jól cseng a Budai Media neve, nem véletlenül. Elmondanád, mivel foglalkoztok?
Olyan ügyfelek számára nyújtunk online marketing segítséget, akik már egy ideje rendelkeznek bevétellel, szeretnének minél több visszatérő vásárlót szerezni, és őket megtartani. Jelenleg 25 munkatárssal dolgozom együtt, akik egytől egyig külföldről vesznek részt a cég építésében. Főként külföldi megbízókkal dolgozunk angol nyelvterületen, többek közt Angliában, Kanadában és az USA-ban.
Hogy találkoztatok, milyen úton kerültetek kapcsolatba a céged mostani külsős kontrollerével, Dobai Tamással?
Nagyjából egy évvel ezelőtt az akkori pénzügyes kolléganőnk ajánlotta, hogy gondolkodjunk el egy kontrolling szemléletű szakember bevonásán. Sok vállalkozó fejében él az a tévhit, hogy elegendő csupán könyvelőt fogadni, mert ők értenek a pénzhez és a számokhoz, de kiderült, hogy ez nem egészen így van. A Google-ön kezdtem el kontrollert keresni és így találtam rá Tamásra. A honlapján láttam egy interjút az egyik ügyfelével, s már maga az, hogy egy üzletfele névvel és arccal felvállalta, hogy elmondja a véleményét, bizalmat ébresztett bennem.
Mi volt a konkrét kihívás, ami miatt úgy gondoltad, hogy fel kell keresned Tamást?
Pénzügyes kolléganőm remekül megoldotta a számlázási és egyéb alapvető adminisztratív feladatokat, de tudtam, hogy ennél többre, pl. cash flow kimutatásra is szüksége van a cégnek ahhoz, hogy működése hosszabb távon is sikeres legyen. Nem volt már időm, sem kellő tudásom ahhoz, hogy pénzügyi elemzéseket végezzek, tudtam, hogy proaktív segítségre van szükségem. Egy olyan emberre, akit nem én tanítok meg arra, milyen számításokat kell elvégezni a cég hatékonyságának növeléséhez, hanem ő mondja meg, mikre érdemes figyelni ennek érdekében. Amikor még csak 3 ügyfelünk volt, könnyű volt átlátni a pénzügyeket, ám amikor már 20 kollégával és több mint 20 ügyféllel dolgoztam együtt, akkor már nagyon szétvált a cash flow és az eredménykimutatás. Bár a fogalmakat korábban is ismertem, de őszintén szólva addig nem is voltam azzal tisztában, hogy ezeket külön kell kezelni…
Miben és hogyan segít téged a Control1?
Heti egy-két e-mailváltás mellett havonta 1-3 online meetinget is tartunk, illetve negyedévente egy, most már hagyománnyá váló vacsorát is beiktatunk, ez utóbbi azért jóval kötetlenebb. A közös munka egyik fő eredménye, hogy most már nem én, egy személyben felelek az ügyfelek pénzügyeiért, hanem az account managereink is – Tamás segíti az ő edukálásukat. Szakmai tudásuk mellé egy háttér pénzügyi tudást is ad számukra: a kollégáknak tudniuk kell, hogy eredményfelelősséggel bíró munkatársként egy-egy lépésük milyen következménnyel jár a Budai Media számára. A kollégáimmal kapcsolatos feladatok kezelésével és a táblázatok, kimutatások készítésével a Control1 hatalmas terhet vesz le a vállamról.
Nagy biztonságot ad számomra, hogy a biztos cash flow és eredményelszámolás mellett pontosan láthatom, hogy ügyfelenként melyik projekt, mennyit hoz a konyhára. A kapott kimutatások alapján szükség esetén bele tudunk nyúlni a rendszerbe (bérezés, HR, sales előrejelzés), tekintve, hogy pontosan látjuk, ki, hogyan teljesít. A tényadatok mindemellett nemcsak a következő lépéseink, de a tervezés alapját is adják, ezáltal pedig már egy jövőképet is fel tudunk vázolni.
A kontrolling vonal és a
tervezés mellett vezetői fejlődésedben is számíthatsz Tamás segítségére, ugye?
Így igaz. Tamás nemcsak extra
kontrolling tudással bír, de a menedzsment ismeretekben is otthon van, így, ha
ilyen jellegű kihívással szembesülök, akkor is számíthatok a tanácsaira – szinte
nap mint nap tanulok tőle. Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy bár mi e-mail
marketinggel foglalkozunk, neki pedig főként ipari vállalatok pénzügyi
vezetőjeként vagy gyakorlata, annak ellenére, hogy két külön iparágról van szó,
a folyamatok, az emberek interakciói már egyáltalán nem különbözőek. Sokszor
van úgy, hogy kérdezek valamit egy kialakult helyzettel, megoldandó feladattal
kapcsolatban, ő pedig kapásból tud tanácsot adni, s elmondja, hogy ezt az
elmúlt több mint 20 éves vezetői tapasztalatával hogyan oldaná meg. Ezek a
tanácsok kivétel nélkül mindig hasznosnak bizonyulnak, az én dolgom csak annyi,
hogy a javaslatokat egy kissé a marketing vonalra szabjam.
Melyek azok a dolgok,
melyektől eredményesnek érzed ezt az együttműködés?
Számomra nagyon fontos az
eredmények mérése, mert hiszem, hogy ez visz minket előre. Ami biztos, hogy rengeteg
ledolgozott munkaórát spórolt meg nekem a Control1 azzal, hogy kézhez kapom a
riportokat. A másik lényeges eredmény, hogy erőteljesen csökkenteni tudtuk
egy-egy projekt változó költségét: a korábbi 70%-os arányt 50%-ra tudtuk
levinni, és már ki is tűztük új célként a 40%-ot. Sokkal hatékonyabbak tudunk
lenni, mert részletesen látjuk, hogy mennyit költünk az egyes munkatársakra,
ügyfelekre. Tisztán látszik, hogy melyik ügyfélnél melyik projektnél mennyi a bevétel,
mennyi a költés és mik azok a költségek, melyek ezekhez társíthatók.
Vezetőként is magabiztossá tesz,
hogy van egy atombiztos cash flow, és tudjuk azt, hogy az eredmény honnan,
miből jön és hol megy el. Egy 25 fős csapatot vezetni nem kis kihívás, ezért is
fontos, hogy a döntéseimet nem érzésből, hanem a Tamásék által egzakt módon
elkészített kimutatások alapján tudom meghozni. Marad időm az operatív
teendőkre, vevőszerzésre és új stratégiák kidolgozására.
Az elmondottakból talán nem
könnyelműség kijelenteni, hogy nem bántad meg, hogy egy évvel ezelőtt a
Control1-et választottad.
Ez valóban így van, maximálisan
elégedett vagyok és ezt a szerződés hosszabbításával meg is pecsételtük. Igazi
partnerként tekintek rájuk, és nagyon örülök, hogy az újabb és újabb rájuk
bízott feladatoknak is örömmel állnak elébe. Egyértelműen hosszú távú
együttműködést tervezünk.