fbpx

„Tavaly még a tetőn dolgoztam, ma viszont egy milliárdos céget kell vezetnem.” Interjú a B-West-cégcsoport ügyvezetőjével

Egy cégvezető számára nemcsak a csökkenő, de a hirtelen növekvő árbevétel is komoly fejtörést okozhat. Ilyen esetben is a tudatosság és az egzakt adatok – no és az ezeket biztosító kontroller bevonása – jelentheti az előremutató megoldást, hiszen ezek birtokában lesz képes a vállalkozás vezetője felelős, és a cég számára előnyös döntéseket hozni. A B-West-Bau Kft. és a B-West-Ker Kft. ügyvezető tulajdonosa, Földesi Balázs a rohamosan gyarapodó vállalatainak gyeplőjét szerette volna újra kézben tartani, melyhez a Control1 munkatársainak szakértelmét hívta segítségül. Az elmúlt esztendőről és a közös munkával kapcsolatos tapasztalatiról beszélgettünk Balázzsal.

Igazi sikertörténetnek is mondható a vállalkozói léted. Elmondanád, honnan indultatok és hol tartatok most?

Szívesen. 2010-ben hoztuk létre a B-West-Bau Kft.-t, melyben építőipari kivitelezéssel, ezen belül is ács-tetőfedő és bádogos munkák végzésével foglalkoztunk. Mivel a megbízásokat mindig a szükséges anyagok biztosításával együtt vállaltuk, így az idő előrehaladtával egyre többször fordult elő, hogy megrendelőink már egyéb alapanyagok beszerzése miatt is hozzánk fordultak. Egyre több helyen kellett már építőanyagot is beszállítanunk, illetve a vállalt generálkivitelezéseink száma is jócskán megnőtt. 2017-ben úgy döntöttem, kettéválasztjuk a két tevékenységet: a B-West-Bau Kft. továbbra is ács-tetőfedő, többségében generálkivitelezési munkákat – ezen belül is családi házak, mezőgazdasági csarnokok építését, továbbá közületi épületek építését, felújítását, bővítését végzi, mellette pedig megalakult a B-West-Ker Kft., mely azóta is kizárólag bádogos, acél és alumínium tetőfedőanyagok forgalmazásával, gyártásával foglalkozik. S hogy a kereskedő cégünkre mekkora volt a kereslet, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a forgalmunkat a nyitástól kezdve folyamatosan dupláztuk, és a kezdeti 38 millió után 2021-ben már közel 1,2 milliárd Ft-os árbevételt realizáltunk. Az értékesítés mellett ma már saját termékek, élhajlított elemek és kerítéslécek gyártásába is belefogtunk, mely a visszajelzések alapján szintén hasznos ötletnek bizonyult. Az idei évben elmondhatom, hogy a Győr-Moson-Sopron megye területén végzett kivitelezési munkáknak, illetve kereskedelmi tevékenységünknek köszönhetően közel3 milliárdos összebevétellel rendelkező cégcsoport vezetője vagyok.

Mikor érezted, hogy a feladatok túlnőnek rajtad?

Egy jó ideje beláttam, hogy az ember nem születik cégvezetőnek, ezért elkezdtem képezni magam; szerettem volna tudni, melyik az az irány, amerre érdemes menni azért, hogy a cégem sikeres legyen.

1 évvel ezelőtt, egy üzleti rendezvényen találkoztam Dobai Tamással, aki előadóként többek közt arról beszélt, milyen nehézségekkel néz szembe egy cégvezető, amikor már nem képes átlátni cége működését, folyamatait, és hogy bizony a fontosnak tűnő magas árbevételnél sokkal fontosabb a valódi profit. A hallottakkal kapcsolatban azonnal magamra ismertem és rájöttem, hogy úgy irányítom a cégemet, mint az a pilóta, aki műszerek nélkül vezet a vaksötétben. Ott értettem meg igazán, hogy nem elég az évi egy alkalommal, májusban megkapott könyvelés, hanem jó lenne mérőszámokkal dolgozva folyamatosan látni, hol tartunk és nem utólag rájönni az érzésem szerint jól prosperáló cég hiányosságaira.

A hirtelen fejlődés hozta el tehát azt a felismerést, hogy szükségem van valakire, aki kéthetente, havonta a döntéseimhez szükséges számokkal, adatokkal lát el engem. Szerettem volna, ha áll mögöttem valaki, aki segít megmutatni, hogy a cégen belül melyik terület működik jól és melyik kevésbé, ha úgy tetszik: mi az, amit jól csinálok és mi az, amit rosszul.

Mivel kezdődött a közös munka?

A múlt év második felében ültünk le először, hogy átbeszéljük a teendőket, amikor még erőteljesebbé vált a bevételnövekedés és nem tudtam már azt sem, hol tartunk valójában. Ráadásul ekkor kezdtük el bevezetni az ügyviteli rendszerünket is, így mindenképpen szerettük volna, ha már a bevezetést is egy olyan szakember felügyelné, aki tudja, mely számok és adatok szolgáltatására van szükség a gördülékeny közös munkához.

Mennyire szoros az együttműködés és miben kaptok konkrét segítséget a Control1-től?

Munkatársaink folyamatos kapcsolatban vannak, heti több levél- és telefonváltás zajlik. Ügyvezetőként tevőlegesen ezekben a folyamatokban ugyan nem veszek részt, de látom, hogy a közös munka nagy összhangban zajlik és nagyon meg vagyok elégedve a kapott eredményekkel. Bár még mindig az adatgyűjtés és az ügyviteli rendszerünk megfelelő testreszabásának fázisban vagyunk, de már így is jönnek a profitábilis működésünket támogató adatok. A kereskedő cégben már a paraméterezési feladatok vége felé járunk, ezt követően térünk majd át a kivitelező cég folyamataira. Hosszabb folyamat ez, de mindenképpen megéri.

A Control1 most főként abban segít, hogy hogyan tudjuk a rendszert a leginkább a saját hasznunkra fordítani, a lehető legtöbb, döntéshozatalt segítő adatot a leggyorsabban olyan területekről előhívni, mint akár raktárak, projektek, gyártás vagy alapanyagok. Külön hasznos, hogy készült már egy „Top profitábilis termékek listája” is, melyből tisztán látszik, melyek azok árucikkek, melyek a legtöbb hasznot hozzák, így érdemes rájuk koncentrálni. Ezzel párhuzamosan láthatjuk a többi termék értékesítéséből származó nyereséget is, melyeknek további forgalmazása akár kérdésessé is válhat.

A kontroller segítségével adatfelviteli hibákra is sikerült már fényt deríteni (gyanúsan elvitte az árrést egy tévesen 1 Ft-on eladott termék), ám kimutatható, drasztikus árrés csökkenést az euró árfolyama is okozott már. Ilyenkor bizony kincset ér, hogy napi szinten láthatjuk az eredményeket és lehetőségünk van a veszteséget minimalizálva időben beavatkozni az árképzésbe.

Van olyan eredmény, ami személy szerint neked a legnagyobb elégedettséget okozza a közös munkátokban?

Igen, van. A legjobban annak örülök, hogy az általam korábban csak vélelmezett eredményeket most valós és pontos értékek formájában láthatom. Így már egzakt módon meg tudjuk mondani, hogy a saját gyártású félkész- és késztermékeinken mekkora árrést tudunk realizálni. A Control1 számokkal igazolja számunkra, hogy pontosan miből él a cég, mi hozza a legnagyobb profitot és mire érdemes a legnagyobb hangsúlyt fektetni.

Elmondhatom, hogy a biztos tudásnak köszönhetően nemcsak a cég jelene miatt alszom nyugodtabban, de azért is, mert hiszem, hogy a közös munka eredményeként az egyre érezhetőbben közelgő válságban is fenn tudunk maradni. Emiatt, és a köztünk kialakult remek kapcsolat miatt is hosszú távú együttműködést tervezünk a Control1 Kft.-vel.

Kapcsolat

Telefonszáma megadásával kérjen visszahívást, tegye fel kérdéseit és Önnek is segíteni fogunk egy átláthatóbb, eredményesebb céget vezetni.