„Magabiztosabbá tesz az ártárgyalás során, hogy már pontosan tudom, hol van a fedezeti pont” Interjú Héber Gáborral, a Pr1mer Kft. ügyvezetőjével

A 90-es évek elején indult kisbolt mára tekintélyes vállalkozássá nőtte ki magát. A cég egyre növekvő szortimentje és folyamatai összetettsége egyre nyilvánvalóbbá tette az ügyvezető, Héber Gábor számára, hogy üzleti döntéseiben hatékony szakértői segítségre van szüksége. A Control1 kontrolleri csapatával való közel másfél éves együttműködésük részleteiről, eredményeiről kérdeztük őt.

Nem kis felelősség – a szó szoros és átvitt értelmében is – kenyeret tenni a vásárlók és a munkatársak asztalára. Mennyire érzi ennek a súlyát?

Abszolút érzem és közben nem szeretnénk elfelejteni annak fontosságát sem, hogy milyen minőségű kenyeret teszünk le az asztalra. Családi vállalkozás a miénk, mely közel 33 éves múltra tekint vissza. Apámnak volt többek között egy kis közértje, ahova vett egy kemencét és elkezdett kenyeret sütni. Az ötlet olyannyira bevált, hogy a 90-es évek közepén átment egy nagyobb telephelyre, ahol már csak sütőipari termékek gyártásával foglalkozott – ott nőtte ki magát igazán a cég. Jelenleg is alapvetően gyártói pozícióban vagyunk, nincsenek saját boltjaink, viszont elég széles spektrumon gyártunk termékeket és leginkább a szendvicsalapok, speciális kenyerek és cipók, valamint egészségtudatos termékek készítésére fókuszálunk. Az ügyfélkörünk is széles körből kerül ki: értékesítünk multinacionális kiskereskedelmi láncoknak, vannak Ho-Re-Ca partnereink, emellett pedig ott van a légi catering, amely speciális és fontos részét képezi meglévő piacainknak.

Gyártó cégként különösen fontos tisztában lenni azzal, hogyan tud profitábilis lenni a termelés. Az édesapja már a kezdetektől fogva ennyire tudatosan vezette a vállalkozást?

A tudatossága megvolt és elképesztő sikeresen építette fel a vállalatot, ám a 90-es évek Magyarországán az adatok elemzése és a módszeres hatékonyságnövelés a kkv szektorban még gyerekcipőben járt, a kontrolling fogalma pedig szinte ismeretlen volt. Hozzáteszem, a mi vállalatunk is egy sokkal kevésbé összetett szervezet volt még a ’90-es években, így kevésbé volt szükség hatékony, szofisztikált kontrollingra akkoriban. Később, ahogy növekedett a cég, egyre komplexebbé vált a működés és egyre bonyolultabbak lettek a folyamatok, ez pedig összességében egyre nagyobb szükséget támasztott egy jól működő kontrolling iránt. 8 évvel ezelőtt vettem át a Pr1mer Kft. ügyvezetői teendőit és viszonylag hamar elkezdtünk a kollégákkal azon dolgozni, hogy a cég hatékonyabb működése érdekében kialakítsuk a kontrolling eszköztár alapjait. Mint a legtöbb kkv-nál, elég kezdetleges volt az információs rendszer, nehézkes volt az adatkezelés és nagyon kevés minőségi információ és riport volt kinyerhető a rendszerből. Nem vagyunk nagy cég, de a működésünk már évekkel ezelőtt is elég bonyolult volt ahhoz, hogy nagyon hamar világossá váljon: előrelépésre van szükségünk ezen a területen. Sokféle termékkel és technológiával dolgoztunk már akkor is, így nagyon fontos lett volna, hogy elégséges adat álljon a menedzsment rendelkezésére a vállalati működés minden szegletéről, illetve az adatok relevánsak, jól értelmezhetőek legyenek. Azt is viszonylag gyorsan beláttuk, hogy ha sikeresek leszünk a fejlesztésekben, akkor ez komoly versenyelőnyt jelenthet számunkra a piacon.

Azonnal a kontrolling jött szóba, mint a nehézségekre adható legjobb válasz?

Gyakorlatilag igen, nem volt kérdés, hogy egy kiváló kontrollerre is szükség van, azt viszont nem gondoltam, hogy a megfelelő szakember megtalálása ennyire nehéz lesz. Volt sok próbálkozásunk, de az együttműködések hol szakmai, hol személyes okok miatt nem működtek. Többször abból adódott a probléma, hogy az adott kontrollerek ismertek multinacionális cégek által használt eszközöket, megoldásokat és ezeket egy az egyben át akarták ültetni a mi vállalkozásunkra. Ez az irány nem működött. A mi cégünk is hagyományos kkv, annak minden szépségével és nehézségével együtt. Teljesen más struktúrában és más működési modellben dolgozunk, mint egy átlagos nagyvállalat. Nagyfokú rugalmasság jellemzi a céget és olyan speciális jellemzői vannak a cég működésének, ami miatt nem lehet egy az egyben meglévő, multiknál működő kontrolling rendszereket ráhúzni a mi struktúránkra. A rendszerépítés minden szintjén jelentkeznek olyan szűk keresztmetszetek (finanszírozási korlátok, adatgyűjtés erőforrás korlátai), amelyek egy nagyvállalat esetén nincsenek jelen, míg egy kkv-nál számolni kell velük.

Mikor került képbe a Control1 és mennyiben más a velük való közös munka?

Másfél éve egy közös ismerősünk ajánlása nyomán vettük fel a kapcsolatot a Control1 ügyvezetőjével, Dobai Tamással és nagyon hamar kiderült, hogy mind szakmailag, mind emberileg az általa képviselt kvalitásokra van szükségünk. Tamás nagy multinacionális tapasztalattal rendelkezik, pontosan átlátja az ottani munkát, tudja, hogy hogyan kell hatékony rendszereket tervezni, és ami a lényeg: elképesztően jól képezi le ezt a tudást a kkv-k nyelvére és rendszerére. Szintén hatalmas előny, hogy komoly, gyártással kapcsolatos kontrolling tudással bír, ami nagyon hasznos speciális ismeretanyag egy olyan cég esetében, mint a miénk, ahol a gyártói tevékenység a főprofil. Az első pillanattól éreztem azt, hogy pontosan tudja, hogy mint minden más rendszer, ez is speciális prioritásokkal rendelkező egyedi rendszer és tisztában van azzal, hogy ezért sokszor egyedi megközelítést igényel egy ilyen rendszerépítési feladat. Mindemellett kiválóan kommunikál, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy érthetővé is tegye számunkra az általa átadott információkat.

Mik voltak az együttműködés első lépései?

Tamás éppen akkor érkezett hozzánk, amikor már kiválasztásra került ugyan az új, integrált vállalatirányítási információs rendszerünk, ám már az első és nagyon fontos fázisban, a teljes körű vállalatfelmérésben is szerencsére részt tudott venni, így ő adta meg többek között a rendszer készítőinek a fő paramétereket. Ennek jelentős hozzáadott értéke volt, és segített abban, hogy elkerüljük azt a szituációt, amibe szerintem nagyon sok cég keveredik: megvesznek piaci sztenderd termékeket, majd ezt követően háttértámogatás nélkül próbálják üzemeltetni a működési profiljukhoz nem túl jól illeszkedő rendszereket.

A döntéselőkészítés támogatása tekintetében két fronton kezdtünk el dolgozni: egyik oldalon egy jobban strukturált eredményszámítási metódust alakítottunk ki, a másik terület pedig az egyes termékek nagyon pontos önköltségének a meghatározása volt. Mi kifejezetten egy versenyzői piacon tevékenykedünk, ahol általánosságban alacsony ’margin’-szint jellemző és egy-egy szegmensben komoly árversenyben vagyunk a konkurenciával. Ebben a versenypozícióban különösen fontos, hogy precízen tudjuk, hogy hol van az egyes termékek fedezeti pontja, meddig lehet árban lemenni, hol vannak a kilépési pontok egy-egy ártárgyalásnál. Ezt építjük Tamással most már egy jó ideje és nagyon szép eredményeket értünk el, melynek köszönhetően sokkal nagyobb magabiztosság mellett tudjuk kialakítani a megfelelő árstratégiákat is.

Érezhető a cég eredményein a kontrolleri segítség?

Mindenképp. Ma már – főként az önköltségszámítás pontosságának köszönhetően – például biztosak lehetünk benne, hogy nincsenek árbevételt növelő, de veszteséges projektjeink. Korábban, tűpontos önköltségi adatok nélkül előfordult, hogy rosszul becsültük meg a fedezeti pontokat és ezáltal túl alacsony árakon értékesítettünk, bevállaltunk olyan projekteket, amiket nem kellett volna.  

A valóságot pontosabban leképező önköltségszámítási rendszerünk alapján megtisztítottuk a portfoliónkat a nem megfelelő profitabilitású termékektől/projektektől és nagymértékben csökkentettük a hibázás lehetőségét a jövőbeni döntések esetében. Ezek egyértelműen kézzel fogható eredményei az együttműködésünknek. Létrehoztunk egy olyan rendszert, amiben cégvezetőként maximálisan meg tudok bízni és ezáltal gyorsabban és biztosabban tudok meghozni kereskedelmi döntéseket.   

Hogyan látja a Pr1mer Kft. és Control1 közös jövőjét?

Hosszú távú együttműködésben gondolkodom, a Control1 kontrolling szolgáltatása révén sokkal hatékonyabbá és eredményesebbé vált a cég működése. Az elmúlt 1-1,5 év nagyon viharos volt számunkra is, a koronavírus-járvány, illetve az orosz-ukrán háború következményei is kihívást jelentettek a vállalkozásunk számára. Ebben a folyamatosan extrém gyorsan változó piaci környezetben különösen fontosnak tartom, hogy magas szintű kontrolling mellett működjünk. Tamás szaktudása, elkötelezettsége és ügyfélorientáltsága kivételes, biztos vagyok benne, hogy a továbbiakban is eredményesen fogunk tudni együtt dolgozni és nyugodt szívvel tudom ajánlani minden vállalatvezetőnek, aki színvonalas kontrollingot szeretne a vállalatánál működtetni.

Önnek is segíthetünk?

Telefonszáma megadásával kérjen visszahívást, tegye fel kérdéseit és Önnek is segíteni fogunk egy átláthatóbb, eredményesebb céget vezetni.