A vállalkozások közel ¾-e érzi, hogy negatív irányba befolyásolja őt a pandémia. A kormányzat támogató intézkedéseinek mértékétől függetlenül vannak olyan lépések, melyeket a vállalkozások maguk is meg tudnak, sőt meg is kell, hogy tegyenek fennmaradásuk érdekében.
Mindenekelőtt szükséges átgondolni az üzleti folyamatokat és magát az üzleti modellt is abból a szempontból, hogy vajon a jelenlegi helyzetben mennyire működő- illetve életképesek ezek, majd jöhet néhány fontos lépés:
Nyílt kommunikáció a munkatársakkal
A nem tudás kétségeket, szorongást szül, ezért is nagyon lényeges a folyamatos és őszinte kommunikáció az alkalmazottakkal. Fontos, hogy ismerjék a cég álláspontját és erősíteni kell bennük, hogy a vezetőség számít rájuk. Mivel a munkatársak állnak közvetlen kapcsolatban a vevőkkel, így a kollégák nyugalma és felkészültsége elengedhetetlen.
Mindenképpen legyen idő meghallgatni őket azzal kapcsolatban, hogy magánemberként hogyan érinti őket a vírushelyzet. A személyes hangvétel most, a távolságtartás időszakában még nagyobb jelentőséggel bír.
Új kockázatértékelés készítése
Szinte biztos, hogy új kockázatértékelésre lesz szükség az újonnan kialakult helyzet miatt. Ennek elkészítése mindenképpen javasolt, melynek főként a biztonsági intézkedéseket kell előtérbe helyeznie a megfelelő működés érdekében.
Szigorú irányítás túlnyomórészt adatok alapján
Nagyon fontos, hogy tényszámokra alapozva szülessenek döntések, az érzelmi faktort most tudatosan háttérbe kell szorítani. Kockázatelemzést követően több lehetséges döntés meghozatalának következményeire kell forgatókönyvet készíteni:
Kommunikáció a külső szereplőkkel
Krízishelyzetben a nyilvánvalót is kommunikálni kell. A vásárlókat, ügyfeleket, stratégiai partnereket vagy akár a részvényeseket folyamatosan érdemes tájékoztatni, hogy a cég hogyan igyekszik helytállni a kialakult helyzetben és biztosítani kell őket, hogy a tőle telhetőt megteszi. Visszajelzés és esetleges megoldási javaslatok kérésével még nagyobb bizalom kiépítésére van lehetőség.
A beszállítók értékelése, fókuszálás a profitra és a cash-flowra
Célszerű újra feltérképezni a piacot és megvizsgálni mire van szüksége a vevőknek a jelenlegi helyzetben. Ennek ismeretében érdemes a beszállítókkal akár új alapokra helyezni az együttműködést, szűkös készpénzállomány esetén lehetőség szerint barter megoldásokkal is elősegíteni egy win-win helyzet létrejöttét. A piac feltérképezéséhez érdemes marketinges segítségét igénybe venni.
A holtidő hasznos eltöltése
A felszabadult időben (ha van ilyen) érdemes új szolgáltatások vagy folyamatok fejlesztésén gondolkodni, és ebbe célszerű a kollégákat is bevonni. Jó alkalom például arra, hogy az eddig időhiány miatt halogatott rendszerezéseket el lehessen végezni, magunk előtt tolt projekteket befejezni. Online tanfolyamok és könyvek segítségével akár új tanulmányokba (szakmai továbbképzés, idegen nyelvi képzés) is foghat az egész kollektíva. Bizalomépítő és értéknövelő hatása minden kétségen felül áll.
Rugalmasság, rugalmasság, rugalmasság!
Elengedhetetlen tulajdonság, mely a túlélő cégvezetés jellemzője. Az új helyzet új kihívásokat teremt, mely lehetőséget is ad arra, hogy olyan előremutató változások történjenek a cég életében, mely másként jó eséllyel be sem következtek volna. Ősi, nagy igazság: Nem a legerősebb éli túl, hanem az, aki a legjobban reagál a változásokra.
Ne feledjük: a technológia és a digitalizáció rohamléptékű fejlődése, illetve az innovatív megoldások alkalmazása plusz hozadéka a jelenleg fennálló nehéz gazdasági helyzetnek, emellett sok cég vált/válik egyre nyitottabbá a távmunkában való foglalkoztatással szemben is. Az azonnali fizetés bevezetése és az adminisztráció csökkentése is hosszú távon megmaradó segítségek.
A vállalkozások számára nyilvánvaló vált, mennyire fontosak a szilárd alapok, a szervezett és tudatos működés, melyet megalapozott döntésekre támaszkodva tudnak csak elérni.
A kontrollerek olyan szakértőként tudnak a pandémia idején is a cégvezetők mellett állni, akik segítenek a vállalkozás veszteségeit minimalizálni és a válság lecsengésével az új üzleti terv céljainak mielőbbi elérését megvalósítani.