fbpx

Hat biztos út a pénzügyi zavarhoz

Bizonyára sokszor belefutottál már abba, hogy minden számításod ellenére készpénz híján maradtál vagy éppen nyakig úszol a váratlan kifizetési kötelezettségekben. Adok most Neked egy rövid áttekintést, amely mind a bevételi, mind a kiadási oldalon felsorol néhány tipikus példát, hogyan lehet vékony jégre menni a készpénz-kezeléssel.

1. BEFOLYÓ PÉNZEK esetén a leglényegesebb, hogy nagyon élesen el kell különítened a SAJÁT pénzedet attól, ami igazából MÁS pénze és csak ideiglenesen van nálad.

  • a. Te is ismered jól: ÁFA, SZJA, bér-járulékok, stb, amiket nem kell azonnal befizetned, mind szinte kínálkozik arra, hogy belőlük finanszírozd a kiadásaidat. Ilyenkor pl. a saját bevételed mellett befolyó ÁFA akár másfél hónap (vagy negyedéves bevallóknál kb. 3,5 hónap) múlva lesz esedékes befizetni. Minél hosszabb ez az idő, annál nagyobb a csábítás – ahogy az is, hogy a végén elfelejted, mekkora összegű fizetni valód van még, amit Te már megkaptál és nemsokára tovább is kell adnod.
  • b. Egy másik jellemző példa, amikor a vevőtől kapott előleget elköltöd, de nem a szükséges beszerzésekre és bérre teszed félre, hanem valójában valami teljesen mást fizetsz ki vele. Bár lehet, hogy még a következő esedékes bérfizetés előtt megkapod a bevételed maradék részét, de ez már kicsit „zsonglőrködés” és Te is tudod, hogy ki vagy centizve. De a lényeg: amíg a vevő nem vette tőled át a terméket vagy a szolgáltatást, addig az előleggel nagyon óvatosan kell bánnod, mert ha a dolgok netán rosszra fordulnának, még akár vissza is kell adnod azt! Az előlegből csak azt fizesd ki, ami a rendelés teljesítéséhez szükséges!
  • c. A folyószámla- vagy forgóeszköz hitelkeret egy rendkívül hasznos eszköz – egy védőháló – amit csak javasolni tudok, amennyiben a helyzeted szükségessé teszi. Ugyanakkor a hitelkeretek (számla, hitelkártya, stb) jelentik talán a legnagyobb kísértést is. A viszonylag nagy összegük miatt jó sokáig nem is tűnik fel, ha másra költöd, mint amire eredetileg kellett. Amikor viszont el kell kezdened a visszafizetést, komoly bajba kerülhetsz és a bankok nem játszanak sokáig a rossz adósokkal. Ráadásul amikor szükséged lesz rá, addigra esetleg nem maradt már elég pénz rajta. Szóval ezekkel tanácsos óvatosan bánni és csakis arra a célra használd, amire kaptad. Így én azt javaslom, igényelj hitelkeretet, ha szükséges – de csak akkor, ha elég fegyelmezettnek tartod magad hozzá.

2. A KIADÁSOK esetében is van néhány veszélyes gyakorlat.

  • a. Saját személyes kiadásaid a vállalkozásod befolyó bevételeiből finanszírozod. Az igazság az, hogy ez rengeteg pénzt tud ”kihúzni” a vállalkozásodból. Tudom, hogy a család fontos, de ne feledd, ha a számfejtett béren felül veszel ki pénzt, azzal a vállalkozásodat gyengíted és ezzel a gyakorlattal szépen le is vághatod az aranytojást tojó tyúkot. Ha nem elég a pénz, amit a vállalkozásod kitermel, más módszerekhez kell folyamodnod. A jó hír az, hogy ma már létezik erre több megoldás is, így mi is tudunk segíteni Neked.
  • b. A vállalkozásod kiadásairól nem kérsz számlát. Ez szokott lenni, amikor a könyvelőd egyszer csak szól, hogy a pénztárban sok pénz van, holott Te tudod, hogy nincs. Ha csak azért nem kérsz számlát a kiadásaidról, mert így az eladó elengedi az ÁFÁ-t és ezzel a beszerzés olcsóbb lesz, jó ha tudod, hogy igencsak félre tudod magad vezetni az emiatt hiányossá váló könyveléssel. Ráadásul ha ÁFÁ-s vagy, az ÁFÁ-t rövid időn belül vissza tudod igényelni, vagy egyszerűen levonni a fizetendőből, szóval jellemzően egy, de maximum néhány hónapot kell megfinanszíroznod és azt is csak egyszer. Szerintem ezzel minimális összeget takaríthatsz meg – viszont félrevezető lesz a könyvelésed, ami a saját pénzügyi iránytűd.
  • c. Rendszeresen előfordul, hogy nincs megfelelő ellenőrzés a kifizetett áru vagy szolgáltatás teljesítése fölött. Úgy értem: 100% biztosan tudod, hogy amit kifizettél, azt mind az utolsó szögig rendben meg is kaptad? Ugyanis ez nem mindig van így, és Te sem tudsz mindenre odafigyelni, főleg amikor pl. a vállalkozásod elkezd nőni. Egy idő után egyszerűen képtelen leszel mindenhol ott lenni. És hát lássuk be: annál nagyobb pazarlás nem létezik, amikor a semmiért adsz ki pénzt.

Ha a fentiek közül legalább egy is ismerős számodra, azt javaslom, alaposan gondold meg a további lépéseidet, ugyanis mindegyik fenti eset arra utalhat, hogy:

1. nincs megfelelő kontroll a vállalkozásod készpénz-kezelésén
ÉS / VAGY
2. a vállalkozásod egész egyszerűen nem termel annyi pénzt, amennyi kifolyik
Utóbbi akár válságkezelést is igényelhet, az első viszont viszonylag gyorsan orvosolható.

Ha saját magad szeretnéd nyomon követni a bevételeidet és kiadásaidat, itt letölthetsz egy egyszerű Excel kontroll-táblázatot a pénzed mozgásának nyomonkövetéséhez.

Kapcsolat

Telefonszáma megadásával kérjen visszahívást, tegye fel kérdéseit és Önnek is segíteni fogunk egy átláthatóbb, eredményesebb céget vezetni.