A KPI az angol Key Performance Indicator kifejezés rövidítése, jelentése kiemelt, illetve fő teljesítménymutató. Olyan érték, amely mérhető és megmutatja, hogy egy vállalat mennyire hatékony és milyen ütemben halad a kitűzött céljai felé.
A vállalati pénzügy három oldala a tervezés, az elemzés és az ellenőrzés, aminek fontos eszköze a vállalati mutatószám rendszer. Sok minden függ ezektől a paraméterektől: a vállalat kijelöl egy stratégiai és egy operatív tervet, és ezeken a mutatószámokon keresztül vizsgálja a megvalósulást, legyen szó likviditásról, jövedelmezőségről, nyereségességről, megtérülésről vagy bármiről, ami releváns – és a hangsúly a releváns szón van. Miért?
Ha egy vállalat pénzügyeire vonatkozóan felmerül egy kérdés, akkor az első válasz általában mindig az, hogy attól függ. Mert számtalan teljesítménymutató létezik és mindegyiknek van értelme, de nem mindegyik releváns az adott vállalatnak. Minden cégnek saját magának kell meghatároznia, hogy melyiket használja.
Először tehát definiálni kell a stratégiai célokat, majd ki kell választani a vállalat profiljához, terveihez és az iparághoz leginkább passzoló mutatókat, amelyeket követésre alkalmasnak tartanak, és amelyekkel biztosítható, hogy a cég el tudja magát navigálni ahhoz a célhoz, amelyet kitűzött magának öt évvel későbbre. Ezeket a teljesítménymutatókat azután folyamatosan figyelni kell, és idővel felülvizsgálni, csakúgy, mint egy EKG-görbe esetében: fontos látni, hogy merre alakulnak a számok és van-e kilengés, amely problémát mutat. És ha van, akkor hatékonyan orvosolni kell.
Olvasnál még a kontrolling világáról? Nézd meg a Tudástárunkat!